Om svømning

Svømmeafdelingen

Orient svømning har været til i mange årtier.

Vi holder til i Islevbadet på Nørrevangen 8, 2610 Rødovre. Vi tilbyder svømning til alle aldersgrupper fra 5 år og op. Størrelsen på vores hold ligger på 5-12 svømmere og en instruktør. Islevbadet har et enkelt bassin på 25 meter. Vandet er 27-28 grader.

Instruktører og føl

Holdene trænes af vores dygtige instruktører som primært hentes op fra vores konkurrenceafdeling og ungdomshold. For at blive instruktør, skal man gå et år på bassinkanten som føl. Som føl bliver man tilkoblet en af vores garvede instruktører gennem en hel sæson. I den første halvdel af sæsonen er føllet til for at observere den primære instruktør. Den resterende halvdel af sæsonen, bytter føllet og instruktøren roller, sådan at føllet står for undervisningen mens den garvede instruktør stiller sig i baggrunden som den observerende part.

Alle vores instruktører har gennemført Svømningens grunduddannelse hos DGI/Dansk svømmeunion, og gennemfører årligt en bassinprøve, hvilket er en forudsætning for at måtte undervise.

Vores undervisning

Hos Orient svømning skal det være sjovt at gå til svømning. For de mindste svømmere gør vi meget ud af, at læring sker gennem sjov og leg. Vores erfaring siger, at det er sådan man hurtigst bliver tryg ved vandet og dermed kommer i gang med at lære. For de større svømmere betyder det noget at det er sjovt og lærerigt for at fastholdes til sporten.

Vi ser at flere af vores svømmere bruger svømningen som en måde at være sammen med deres venner, samt møde nye.

På voksenholdende forsøger vi at tilpasse undervisningen til den enkeltes ønsker. Her har vi alt fra begynderhold, til dem der vil have finpudset deres svømmestil, til vandgymnaster der ønsker en sjov og anderledes måde at bevæge sig.

Retningslinjer

-    Ingen adgang for forældre i svømmehallen. Har man brug for at give informationer til instruktører eller svømmeudvalget, kan man kontakte vores formand, Maria Grøndahl, på 31616222 eller sende en mail til svomning@orient-gif.dk. Forældre er mere end velkommen til at sidde i cafeteriet og følge svømningen herfra.

-    Grundig afvaskning (uden badetøj) inden man går ind i svømmehallen. Svømmere med tørt hår vil blive sendt retur til omklædningen for at vaske sig ordentligt.

-    Vi er omfattet kommunens retningslinjer for benyttelse af Islevbadet (læs nedenstående). Bliver disse ikke fulgt, kan det medføre bortvisning og resultere i at vi ikke kan føre undervisning.

Benyttelse af Islevbadet

1.    Personer, der lider af smitsomme sygdomme, har ikke adgang til badet.

2.    Omhyggelig afvaskning med sæbe over hele kroppen og grundig afskylning under bruserne er en betingelse for benyttelse af svømmebassin og sauna.

3.    Efter toiletbesøg og efter brug af sauna SKAL ny afvaskning finde sted.

4.    I tidsrummet hvor badet fungerer som foreningsbad, skal foreningen sørge for, at der altid er mindst 2 ledere tilstede, hvoraf den ene skal have bestået bassinprøven. Denne leder kan også være den ansvarlige. Den ansvarlige leder skal altid være tilstede i hallen udlånstid.

5.    Støjende adfærd samt leg og boldspil er ikke tilladt. Private baderinge og -dyr er IKKE tilladt.

6.    Det er forbudt at: skubbe nogen i vandet, dykke andre, løbe, springe på hovedet i den lave ende af bassinet, lave bomber og anvende snorkel.

7.    Slik og glasflasker må ikke medbringes i garderoben og i svømmehallen.
8.    Al tobaksrygning indendørs og udendørs, samt indtagelse af alkohol er forbudt.

9.    Badet påtager sig intet ansvar for de i garderoben henlagte værdisager eller andre genstande og påpeger sig derfor intet ansvar for tyveri og glemte sager.

10.    Husdyr må ikke medtages på området, førerhund dog undtaget.

11.    Papir og affald må ikke henkastes, men skal anbringes i de dertil anbragte affaldskurve.

12.    Bad og omklædning skal være tilendebragt og rummet forladt senest 20 min. efter træningen/aktivitetens ophør.

13.    Enhver bruger, herunder foreninger med medlemmer, er underkastet nærværende reglement og skal til enhver tid rette sig efter anvisninger også udover dette reglement fra badets inspektør eller dennes personale. Såfremt en sådan anvisning ikke bliver fulgt, kan det medføre bortvisning. Rødovre kommune har ret til uden forudgående varsel, at forbyde enkeltpersoner, såvel som foreninger, adgang til badet.

14.    Udlånet gøres betinget af reglementets overholdelse.

Rødovre Kommune, 18. november 2021

Gymnastik- og Idrætsforeningen ORIENTs Svømmeafdeling har eksisteret siden 1971.